joi, 12 iulie 2012

Ghiduş Arcăduş

            Sunt un copil care a auzit cuvântul chiabur din gura bunicii. Am reîntâlnit acest cuvât şi în povestea de faţă. Taberele sunt opuse. Oricum, povestea nu este despre rechiziţionări,  doar m-am încântat la acest cuvânt şi la imaginea verde-albastrui-mucegăită a cheagului atârnat la streaşină, pentru a nu ajunge şoarecii şi pisicile... m-am încântat pentru că mi-am amintit de bunica, de gogoşile ei tare bune, de vacanţele de vara petrecute la ţară.
            Ghiduş Arcăduş a făcut el ce a făcut şi mi-a amintit şi despre Mihai Gruia Sandu, cu al său Arlechino... avea el o poveste – pică-mă cu ceară şi sunt bun picat căci de amintit titlul ei nu-s în stare – în care juca un prinţ mâncău cotropit de vecinul său dornic de extindere. Sfetnicul îi spunea că i-au fost luate pajiştile, prinţul nimic. Sfetnicul îi spunea că i-au fost luate palatele, prinţul nimic. Sfetnicul îi spunea că i-au fost luate pădurile, prinţul nimic. Sfetnicul îi spune că i s-au luat porcii şi prinţul sare ca ars, cum adică să i se ia lui porcii?
            Fiecare avem propriul nostru stimul care ne face să reacţionăm, pentru unii este vorba de porci, pentru alţii, aşa cum este Arcăduş, este vorba de prune. El este copilul erou, care salvează recolta de prune de o brumă timpurie. Cine să-l asculte pe el? Nu găseşte sprijin la Primărie, ba chiar este luat peste picior. Se îndârjeşte şi-şi propune să salveze împreună cu detaşamantul de pionieri... magiunul, căci d-asta se cultivă prunele...

            - Tare, nu?
            - Bună mă, hai să mai lingem o felie.

            Pentru cea de-a doua poveste punem fantezia la treabă şi ne închipuim un gard vopsit jumătate verde, jumătate alb, ne închipuim un câine tăiat imaginar de o linie longitudinală şi tuns chilug pe jumătate..., ne închipuim o mulţime de cărţi care aveau toate înăuntru câte un semn, pe la pagina 20, ne închipuim un insectar cu doi gândaci, unul verde şi unul negru… ni-l închipuim pe Vasile Clăbuş, care o mulţime de idei, duse doar până la jumătatea materializării. Cu ajutorul unei undiţe fără cârlig, cu ajutorul unei plătici fripte doar pe jumătate, cu ajutorul unei fotografii doar pe jumătate prelucrate, Vasile Clăbuş îşi va învăţa lecţia până la capăt.

Temă: Descrieţi crâmpeie din filmul „Primul meu borcan cu magiun”

Autor: SONIA LARIAN (pseudonim al ARIANEI LEWENSTEIN, 15 mai 1931, Bucureşti)
Copertă şi ilustraţii: A. SIRIN
Editură: Tineretului


Redactor de carte: I. Uto
Tehnoredactor: S. Malcaş
Corector: Ani Riza
Dat la cules 13.VIII.1953. Bun de tipar 12.X.1953.
Tirajul 20000+160. Hârtie S. Velină de 65 gr/mp.
Coli de tipar 2,5. Preţul pe ex. 55 bani. Ft. 135x210.
Coli de editură 1,29. Ediţia I. Com. editurii 870.
A. 04083 Pentru bibliotecile mici indicele de clasi-
ficare (8 R)

2 comentarii:

  1. Buna ziua! Am nevoie de aceasta carte, Ghiduș Arcadus de Sonia Larian .Mă puteți ajuta?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună ziua, aș putea să vă trimit o versiune scanată a acestei cărți. Dacă este ceea ce vă ajută dați-mi de veste.

      Ștergere